توقعات را خودتان می سازید، حرفه ای رفتار کنید

اسپک به هر گونه کار خلاقه ای گفته می شود که در آن طراح و مشتری ، قبل از تحویل کار به تدوین مشخص مسائل مالی و تحویل آن نپرداخته اند.

دیروز یک ایمیل از فدراسیونی داشتم که درخواست انجام کاری را داشت، و در ادامه نوشته شده بود:” طبیعتا بعد از تایید طرح ، حق الزحمه عینا پرداخت می گردد”  ، و مسلما با پاسخ رک و راست من یعنی ” نه ” مواجه شد.  این “نه” مربوط به حق الزحمه بعد از تایید طرح می شد و نه بدهی قبلی آن ها.

بله ، این حق شماست که بگویید “نه”

درطی 13 سال سابقه ی کاری که داشته ام، و محیط های مختلفی را تجربه کرده ام، محیط هایی که در آن حتی کاری را که جزو وظایف فرد است، با احترام و لطف از او می خواند و یا مدیریت هایی که دچار معضل عدم برنامه ریزی بوده و کارها را دقیقه ی نود و یا در ساعات غیر کاری و روزهای تعطیل طلب می کنند، و یا کارهایی را از شما میخواهند که مشمول حقوق ماهیانه ی شما نمی شود . و این مساله در سال هایی که تنها وسیله ی ارتباطی تلفن ثابت  و ایمیل بود بسیار کم بود اما با رشد بیشتر وسایل آنی و فوری *، شدت گرفت

برخی به حقوق خود آشنا هستند و با عدم انجام کار غیر مقعول هم توقعاتی که از آن ها ساخته می شود را کنترل میکنند هم به حفظ تعریف دستمزد و ارزش کار کمک می کنند از طرفی برخی توانایی نه گفتن را نداشته و هم کار را انجام میدهند و هم به نارضایتی می رسند و این نارضایتی به پچ پج تبدیل شده و جو محیط کار را به هم ریخته می کند.

 

در مورد کار فریلنسری و پروژه ها هم همینگونه است، بسیار مهم است که طراحان گرافیک، تصویرساز، انیمیشن، وب ، معمار و صنعت

  •  مراحل قبل از پذیرش سفارش را طی کنند،
  • هنر نه گفتن به کار رایگان را داشته باشد
  • و طبق قانون کشورمان ، در مقابل کار خدماتی که ارائه می دهند پیش پرداخت دریافت کنند.

 

این نه تنها یک سبک شخصی بلکه یک وظیفه ی حمایتی از آن صنف است

در پایان مطالعه ی موارد کمپین من طراحم را توصیه میکنم

سایر منابع : منبع منبع 

  • توقع نداشته باشید
    پیش‌طرح مجانی بگیرید!
  • شمایید که به طراح مراجعه می‌کنید؛ نه طراح به شما!
  • هر پروژه‌ای «طبعا» می‌‎تواند
    رزومه خوبی برای طراح باشد!
  • مساله دیزاین بسیار فراتر از
    خوش‌سلیقگی است.
  • اینکه طرح «یه جوریه»
    هیچ کمکی به حل مشکل شما نمی‌کند!
  • امضای طراح
    چیزی از طرح کم نمی‌کند!

 

نویسنده ژینوس ملکی ، مجله ی بون-پوم

*( در پست دیگری دوست دارم در مورد اثرات استفاده ی زیاد از پیام رسانی فوری در مغز و اعنیاد و از طرفی شکل گیری توقع بیجا در  تبدیل  اطرافیان به پاسخگویان رایگان همیشگی یا همراهان همیشگی و شبانه روزی فرد صحبت کنم)

نویسنده: حدیث

نوشته های از مطالعات روزانه ام در هنر، علم و تکنیک | بُن - پُم به معنای سیب خوب است | حدیث هستم، فیلمسازی انیمیشن کوتاه، توسعه ی وب سایت، و عکاسی، نوشتن و تدریس و سخنرانی کارهایی است که مشغول آن هستم | ارشد انیمیشن دانشگاه هنر، کارشناسی نرم افزار شهید بهشتی |در بُن-پُم نو

2 دیدگاه برای “توقعات را خودتان می سازید، حرفه ای رفتار کنید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *