درس های سواد رسانه ای،محیط زیست و سلامت و بهداشت در آموزش و پرورش

از زمانی که من درس می خواندم تا به الان زندگی  و ارتباطات بسیار تغییر کرده و به تبع آن آموزش ها نیز باید تغییر کند.

در چند سال اخیر چند درس به سیستم آموزش و پرورش اضافه شده از جمله سواد رسانه ای کار و فناوری ، محیط زیست و سلامت و بهداشت، که در این مطلب در مورد درس ها، مباحث و اجرای آن ها صحبت می کنیم

بررسی یک ساله تدریس کتاب سواد رسانه‌ای در مدارس

با سواد رسانه ای و کار و فناوری و تفکر شروع کنیم، این دو با هم در ارتباط هستند ، آموزش هایی که در سواد رسانه ای برای آگاه کردن دانش آموزان در مورد ترفندهای نادرست خبرسازی و تغییر واقعیت بیان می شود ( که البته برای بزرگسالان هم لازم است) از طرفی آموزش های کار و فناوری که درباره ی استفاده از شبکه های ارتباطی، امنیت پرداخت و  موارد آن است بسیار لازم است.  در واقع وارد شدن این دروس به سیستم کتاب های درسی بسیار به موقع و درست است. اما مواردی نیز وجود دارد که باعث شده ایده ی این کار به خوبی عملی نشود، اوّل اینکه این مباحث در کتاب های متنوعی آورده شده و معلمان مسئول تدریس آن گاهی از رشته های متفاوتی هستند و اجبار به گنجاندن این مباحث در تدریس مثل یک بار اضافه و ناخواسته است و طبیعتاً رغبتی وجود ندارد و یا دانش آن وجود ندارد. مثلآ معلمان کار و فناوری غالباً دانش آموخته ی هنر یا هنرستان بوده اند و تجربه ی من نشان داده که در افراد کمی مسن تر یادگیری مباحث اولیه ی کامپیوتر مثل ایمیل و آی سی دی ال سخت است چه برسد به اجبار به تدریس مباحثی درباره ی آن و نکات امنیتی خرید و پرداخت و … از طرفی دبیران کامپیوتر هم با توجه به اینکه تحصیلاتشان درباره ی نکات علمی و ریاضی و یا مهندسی گردش اطلاعات بود، ورود به مباحث اجتماعی را خیلی با علاقه انجام نمی دهند. به نظر من این مبحث بین رشته است و بهترین فرد برای تدریس آن معلم های علوم انسانی و اجتماعی هستند شاید با یک جلسه ی کارگاهی دعوت از فردی که تکنیسین کامپیوتر باشد.

در مورد درس تفکر، ایده ی درس جالب است، این که هر بار نمونه های موردی از فیلم ها، داستان ها ، و انیمیشن ها مورد بحث قرار بگیرید اما باز به دلیل اینکه این اهمیت به معاونان منتقل نشده از ایده تا اجرا آسیب می بیند و به مرحله ی اجرا که می رسد، کمبود ساعت های آموزشی، گذاشتن  آن به شکل درس ادغامی ، و  نبود امکانات پخش فیلم و … باعث می شود از درسی جذاب گاهی به درسی عذاب آور تبدیل شود مگر آنکه دانش آموزانی معلمی داشته باشند که از قضا این موضوعات مورد علاقه ی معلم باشد و به اجبار از درس خودش به این درس جابه جا نشده باشد.

برای اینکه ملموس تر راجع به اهمیت آموزش های رسانه ای صحبت کنم با مثال هایی شروع می کنم که اپلیکیشن هایی ایجاد شده اند که بسیار کمک کننده هستند اما کمبود سواد رسانه ای باعث شده استفاده ها یا آثاری در پی داشته باشد که به هیچ وجه در نظر شرکت تولید کننده ی اپلیکیشن نبوده  این دو خبر را بخوانید

درخواست پلیس فتا برای بستن سایت دیوار

حکم پلمپ اسنپ و تپسی صادر شد/شب‌مانی رانندگان شهرستانی اسنپ در یک پارک

******************

بررسی اثربخشی کتاب انسان و محیط‌زیست

درس دوم محیط زیست، واقعاً چه چیزی جز آموزش، آگاه سازی و  ایجاد حساسیت بهتر می تواند به کره ی زمین و حفظ آن کمک کند، این درس یکی از بهترین درس هاست اما باز هم از ایده تا اجرا مشکلاتی دارد که به هدف اصلی آن ضربه زده، مهمترین مشکل آن این است که کتاب برای سال های انتهایی دبیرستان قرار داده شده، دانش آموزی که دغدغه ی دانشگاه، انتخاب رشته و آینده دارد حفظ کردن آمار و اطلاعات هرچقدر هم جذاب باشد برایش شوق و دغدغه ی محیط زیستی نمی آورد در مورد محیط زیست دوستی دارد که در دبستان و مهد کودک ها تدریس می کند، با بچه ها هر سال کارهای مختلفی می کنند، کاشتن دانه ها، انداختن کرم خاکی ها، درو محصولات و پختن کوکو … یعنی زندگی با طبیعت و تجربه هایی که تعریف می کند عالی از بچه هایی که اول از همه حیوانات می ترسیدند و یا دست به کار نمی شدند تا افرادی که در انتهای سال در برابر گلدان، قطعه زمین خود مسئول بودند، درست محیط زیست عملی و در سال های ابتدایی آموزش

******************

و مورد سوم گروه بهداشت و تنظیم خانواده، باز هم درسی خیلی مهم که جایش در سیستم آموزش ما خالی بود، آگاهی نسبت به سلامت و آگاهی های بهداشت چشم ، دندان، قلب، عروق و … به شکل پیشگیری در فرد در می آید و به او کمک می کند اما باز هم زمان نامناسب، سال دوازدهم ( دقیقاً سالی که فرد برای کنکور درس می خواند) چاره ای نمی گذارد که مدارس تنها دو یا سه جلسه برای درس اختصاص بدهند و دانش آموزان تنها برای قبول شدن نگاهی نه از روی علاقه به کتاب بیندازند در حالی که اگر مباخث آن نصف شده و در سال های ابتدای و راهنمایی مطرح بشود به شکل عملی، بازی و سرگرمی بسیار کمک می کند

  • اگر علاقه مند به مطالعه ی هر کدام از کتاب ها بودید می توانید با مراجعه به وب سایت کتب درسی آن را رایگان دریافت و مطالعه کنید در 15 سال اخیر این امکان دانلود رایگان کتاب همیشه وجود داشته که بسیار به جا، درست و قابل حمایت است. http://www.chap.sch.ir

نویسنده: حدیث

بُن پُم:نوشته هایی از مطالعات روزانه ی حدیث در هنر، علم و تکنیک | مهارت ها: عکاسی، انیمیشن دوبعدی و استاپ موشن، برنامه نویسی CSS و مصورسازی اطلاعات و نوازندگی سه تار |دانشجو و هنرجوی دوره های آنلاین ویدئویی، کارشناس ارشد انیمیشن دانشگاه هنر، کارشناسی نرم افزار شهید بهشتی |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *