ترم دوم ۹۰-۸۹- کارگاه متحرکسازی ۱

این صفحه یکی از صفحات بخش ” وبلاگم در دوران کارشناسی ارشد انیمیشن” در مجله بلاگ بن پم است.


در این درس هر هفته تمرین هایی به دانشجو داده می شود ،‌انجام می دهیم و در حدی که وقت جلسه ی بعداجازه دهد کار دانشجویان رامی بینیم و بررسی می کنیم.

تمرین ها باید به صورت دوبعدی ، با طراحی دستی ( حال با کاغذ و اسکن و کپچر یا با قلم نوری یا سینتیک) انجام شود، سه فریمه(۸ فریم در ثانیه) و بدون استفاده از امکانات حرکت اتوماتیک یا

ایزارهای رسم نرم افزاری

 

 

برای کار و پیدا کردن تمرین دیدن فیلم های آموزشی ریچارد ویلیامز را پیشنهاد می کنم

 

جلسه ای اول

تمرین ۱: توپی که ازبالا وارد کادرمی شود ، و روی زمین می افتد ( حرکت عمودی) پس از چند بار برخورد با زمین می ایستد

تمرین ۲: توپی که از سمت چپ یا راست کادر با حرکتی رو به جلو به زمین می افتد و بعد از چند بار برخورد با زمین می ایستد

تمرین ۳: توپی که از یک مسیر پر دره و قله می گذرد ( چیزی شبیه به حرکت ترن شهربازی)

جلسه ی دوم

تمرین ۱ : حرکت پاندول ساعت را بدون اغراق کار کنید

تمرین ۲: حرکت چرخشی یک مربع حول محور تقارنش

تمرین ۳: گردش مکعب روی محوری دایره ای شکل و همزمان یک دور چرخش حول محورتقارنش ( چیزی مشابه حرکت سیارات در منظومه ی شمسی – حرکت وضعی + حرکت انتقالی)

( نکته : در حرکت پاندول برای پخش با حلقه ( لوپ) نباید فریم آخر که در واقع همان فریم اول است را ایجاد کرد

جلسه ی سوم

تمرین ۱: مورف از تصویر الف به تصویر ب سپس تصویر پ و بازگشت مجدد به تصویر الف

تمرین ۲: در تمرین سوم جلسه ی پیش مکعب داری اجزای چهره شود و یک موی دم اسبی ( اینرسی حرکتی در حرکت مو رعایت شود: حرکت مکعب به چپ حرکت مو به راست و …)

تمرین سوم: آدمکی با بدن مکعب ،‌سر کروی و دست و پای خطی طراحی کنید سپس مشابه تمرین ۱ جلسه ی اول ، آدمک ازبالا به پایین بیفتد و بالا برود و …

(نکته۱: مورف روش های مختلفی دارد : مورف ۵۰ درصدی که در آن با روی هم گذاری کلید ها ،‌حالت میانه را می کشیم ، مورف خمیری که الف به خمیر مچاله شده تبدیل شده و از دل آن ب تولید می شود ، مورف انفجاری که الف منفجر شده و ب ایجاد ،‌یا مورفی در حین پرش سریع شخصیت و …

نکته ۲ : اگرچه که وقتی شکل الف  یا ب تشکیل شد باید کمی صبر کرد تا شکل دیده شود اما بهتر است فریم کاملا تکراری نداشته باشیم ،‌ یعنی حرکت کوچک پلک یا هر چیز دیگر جایگزین فیکس شدن شود فیکس نشود مکث شود).

* شیوه ی یکی از بچه ها در مورف جالب بود ، مورف در قسمت های مختلف همزمان نبود به طور مثال اول چرخ صندلی تبدیل به پای مرع می شد بعد پشت صندلی …. نوعی مورف تاخیری شبیه به روبات ها وقتی تبدیل به شکل دیگری می شوند

جلسه ی چهارم

تمرین ۱: هواپیمایی که درواقع یک مکعب است از دور با حرکات چرخشی به سمت دوربین می آید حرکت و خارج و داخل شدن از/به کادر به سلیقه ی شماست.

نکته۱ : سرعت خود را محک بزنید ، برای خود وقت بگیرید ،‌با یک شئ ساده مثلا دایره یا مکعب ،‌حرکت درست را در بیاورید .وقتی درست شد آن وقت شروع کنید به تمیز کار کردن و اضافه کردن جزئیاتی مثل بال  و …

نکته ۲: متحرک سازی حرکتی غیر منظم بسیار ساده تر از متحرک سازی حرکات ریاضی گونه است.

جلسه ی پنجم

تمرین ۱: پرنده ای از نمای سه رخ به حالت ثابت در صفحه در حال بال زدن است. ( بالا و پایین رفتن بدن ،‌شکل متفاوت متحرک سازی بالا رفتن بال و پایین رفتن آن را در نظر بگیرید)

تمرین ۲: مکعب ما این بار باز هم در فضا می چرخد اما این بار به جای هواپیما باید پرنده باشد و بال بزند

تمرین ۳: شلیک یک تفنگ یا توپ و لگد زدن آن

تمرین ۴: عاملی خارجی سبب ایجاد فشار روی یک تخته شنا یا مشابه آن شود و تخته به ارتعاش در بیاید.

جلسه ی ششم

تمرین ۱:‌سیکل راه رفتن از نیم رخ

تمرین ۲: به یک شی بیجان حرکتی انسانی بدهید مثل پریدن خزیدن و … ( بالش و قوری دیزنی را که به یاد دارید؟!)

جلسه ی هفتم

تمرین ۱:‌سیکل راه رفتن خاص ( مثلا لنگیدن ،‌خرامان و ..)

تمرین ۲:سیکل حرکت کاراکترتان در درس کارگردانی ۱

جلسه ی هشتم

تمرین ۱:‌سقوط آزاد پر

تمرین ۲:بلند کردن یک  شیئ سنگین

تمرین ۳: نشان دادن حالتی خاص در انسان

جلسه ی نهم

تمرین ۱:ضربه با پتک

تمرین ۲:ضربه با پتک یا چکش با هر اغراق احتمالی

تجربه : یک از بچه های برای القای سرعت به چکش strech داده بود ،‌ یک بار یک فریم از فیلم جسمی متحرک تهیه کنید آیا به تفاوت flew بودن تصویر در فیلم و net بودن تصویر در طرح ها ی برخی انیمیشن ها فکر کرده اید؟(رجوع شود به اصطلاح blur در دنیای سه بعدی)

نکته: برای تغییر حالت مثلا از خنده به گریه یا از دویدن به تعجب همیشه حالت میانی مثل  خنثی یا ایستاده لازم است تا طبیعی تر باشد

جلسه ی دهم

تمرین ۱: متحرک سازی پرتاب چکش ( ورزش دو و میدانی) : کلیه موارد پیش حرکت ،‌حین حرکت و پس حرکت متحرک سازی شود.

نکته: اغراق در حرکت دیسک وقتی نزیک دوربین و دور از دوربین است رعایت شود.

پیشنهاد : از روش pose to pose کمک بگیرید و اول pose ای طلایی را بزنید.

روی عکس کلیک کنید وب سایت ورزشی خوبی است

جلسه ی یازدهم

تمرین   ۱ طبل زدن ( حالت بدن و طبل از نظر قرار گیری نسبت به هم مشابه نمونه ی نشان داده شده در فیلم ریچارد ویلییامز)

جلسه ی دوازدهم

تمرین ۱ فردی که یک گرز زنجیر دار را می چرخاند

تمرین ۲  شلاق زدن

 

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

حاضر جوابی ظریف استاد

استاد : شما باید کارها را  انجام دهید و ..

دانشجو : استاد آخه ما مریض بودیم

استاد : باشه ، عیب نداره اتفاقا بهتر آدم مریض باشد ،‌حالات خاصی به کارش می دهد آوانگارد و اکسپرسیون می شود.

 

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

اندر فواید کار دوبعدی و استفاد ه نکردن از نرم افزار

اندر فواید کار دوبعدی و استفاد ه نکردن از نرم افزار چیزی باید بگویم که به تجربه ی ساخت چند کار کوتاه کسب کردم

من خودم از طرفداران و علاقه مندان پر و پاقرص کار با گرافیک سه بعدی دیجیتال هستم . اما باید این را بگویم که:

فرض کنید مکعبی را با ابزار سه بعدی بچرخانید ،‌تنها کار با چند دکمه را یاد می گیرید

اما اگر دو بعدی کار کنید دید پیدا می کنید که حتی اگر سه بعدی کار کردید چگونه آن را از خشکی دربیاورید و با چه کارهایی اغراق به آن اضافه کنید ،‌انیمشن دنیای اغراق است اما در نرم افزار برنامه نویسی ها بر اساس شبیه سازی فرمول های فیزیک و دنیای واقعی انجام شده با انجام کار دوبعدی مثلا متوجه می شوید برای اغراق در دوری و نزدیکی باید روی سرعت ها در کجا دستکاری کنید یا مش را تغییر دهید و غیره

چرا کار سه بعدی جلوه دارد چون حتی اگر شما یکی نفره هم انجام دهید کار گروهی است یعنی مثلا یک یا چند طراح نرم افزار چند آنالیزگر چند برنامه نویس نشسته اند فکر کرده اند و آن ها به شما در سایه زدن ،‌در پرسپکتیو در نور کمک می کنند. هنر یعنی خلاقیت یعنی من به این خاطرش آمدم به سمتش و باید حواسمان را جمع کنیم که خلاقیتمان را از دست ندهیم و مصرف کننده ی صرف نباشیم یعنی با کار دبعدی تجربه ای به دست می آوریم تا تنها از زحمت دوستان برنامه نویس و طراح نرمافزار استفاده نکنیم بلکه کاری در کنار کار آن ها انجام دهیم و کار گروهی خوبی ارائه دهیم

خیلی هم کار سختی نیست ،‌یک هفته تنها وقت بگذارید ،‌خلاقیتی که در ذهن ایجاد می کند نا خودآگاه شما را به هیجان می آورد

برای کار  و پیدا کردن تمرین دیدن فیلم های آموزشی ریچارد ویلیامز را پیشنهاد می کنم

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

قلم نوری

اوایل گفتم من که می خواهم سه بعدی دیجیتال کار کنم اصلا طراحی ام خوب نیست بخواهم هم باید کات اوت یا خمیری و عروسکی کار کنم

مثلا فرض کنید آقای دانش اشراقی که طراحی کاراکتر و فضای گیم انجام می دهد ، سینتیک از واجباتش است اما من که طراحی  ..

اما حجم تمرین ها زیاد می شود و با دوربین یا اسکنر خیلی سخت و نامطلوب است

به فکر خرید تبلت افتادم ،‌چیزخوبی است اگر شما هم قصد کارتجربی دارید تهیه کنید.

خوشبختانه تولید کنندگان غربی برای همه طیف مشتری محصول می سازند از مدل های intuos بگیرید با سایز A5 دارد و به فشار و زاویه ی قلم بسیار حساس اند و برای کسانی که نقاش اند بسیار مقرون به صرفه است نقاشی دیجیتال با painter می تواند در موارد مثل خرید بوم ، رنگ ،‌قلم مو خیلی صرفه جویی داشته باشد

از آن مدل بگیرید تا مدلی که برای کار نقاشی شاید مناسب نباشد و سایزش از A6هم کوچکتر باشد اما مخصوص مدیر یا کسی است که بخواهد با آن بنویسد یا امضا کند.

شما هم ببینید چه مناسب شماست

بی نیاز بودن قلم از باتری را مد نظر داشته باشید.

لینکی مفید برای مطالعه

 

توصیه ی مهم

بسیاری از دوستانم که زودتر خریدند ،‌گفتند که بعد از مدتی کار صفحه ی تبلتشان خط و خش افتاده  ( نوک پلاستیکی قلم بعد از مدتی سایش از حالت مدور خارج شده و تیز می شود و باعث ایجاد خراش می شود و باید آن را با یدک های درون جعبه عوض کرد ،البته حتی نوک گرد هم می تواند خط ایجاد کند) اما من و یکی دیگر از دوستان از همان ابتدا یک تلق روی تبلت قرار دادیم و آن را بیمه کردیم. تلق به دلیل الکتریسیته ساکنی که در آن ایجاد می شود مثل پلاستیک نیست و به خوبی زیر دست شما ثابت روی تبلت می ماند، پس استفاده از یک تلق یا transparency  فراموش نشود. ضرر نمی کنید.

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

انیمه استودیو

http://dl.4downloads.ir/mohammad/mordad/2/SmithMicro%20Anime%20Studio%20PRO%207.0.jpg

داشتم فیلم های نیمه تبلیغاتی نیمه آموزشی نرم افزار را دیدم ،‌ویژگی های نرم افزار را این طور معرفی می کرد:

 

Anime Studio Pro – ۳D Based Design

ساخت اشکال سه بعدی

Anime Studio Pro – Bone Rigging

تعریف اسکلت برای کاراکتر

Anime Studio Pro – Content Library

کتابخانه ی اشکال

Anime Studio Pro – Curve Profile

سهولت ساخت خطوط منحنی مثلا شکل بدن گوسفند با تعریف تنها یک الگوی خمیده و تکثیر آن با یک کلیک

Anime Studio Pro – Enhanced Drawing Tools

امکانات رسم

Anime Studio Pro – Follow Path

امکان تعریف مسیری که شی روی آن حرکت کند

Anime Studio Pro – HD Output

خروجی

Anime Studio Pro – Image Layer Toon Effects

ایجاد پس زمینه با اعمال افکت روی یک عکس

Anime Studio Pro – Integrated Audio Recording

ضبط صدا و اعمال افکت روی آن در خود محیط نرم افزار

Anime Studio Pro – Lip Synching

همزمان سازی صدا و حرکت درست لب و دهان

Anime Studio Pro – Motion Tracking

مثلا قرار دادن سر و راکت روی یک فیلم زنده که از یک میمون در حال دویدن گرفته شده

Anime Studio PRO – Physics

موتور تعریف قوانین فیزیک برای سهولت در بسیاری موارد انیمیشن

Anime Studio Pro – Sequencer

پشت هم گذاری سکانس های مختلف مثلا دختر از روبرو و دختر از سه رخ

Anime Studio Pro – Stroke Exposure

امکان ایجاد افکت نوشته شدن یک متن روی

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

امروز مدام پای کامپیوتر بودم و داشتم تمرین های کارگاه را انجام می دادم ،‌به بهانه ی درس کارگاه بار یک نرم افزار را امتحان می کنم

قبلا که با فلش کار کرده بودم ،‌امکان وکتور دارد و  بسیار خوب است اما نقطه ضعفش در نداشتن ابزار طراحی  قوی است

با toon boom هم کمی کار کردم ،‌بسیار شبیه فلش است و راحت توانستم با آن کار کنم اما این نرم افزار هم متاسفانه ابزار طراحی قوی ای ندارد ، امکان پلان بندی ( قرار دادن تصاویر در فاصله های متفاوت از دوربین و القای حالت سه بعدی) از ویژگی های خوب آن است.

اما TV Paint شاهکار است،‌به وضوح معلوم است که تیمی بسیار حرفه ای آن را نوشته اند خصوصا طراحی و نیاز سنجی آن فوق العاده انجام شده ، قلم های بسیار متفاوت حتی شاید از Painter هم قوی تر ،‌می توانیم همه ی موارد را مثل سایز قلم ، محو شدن و … خودتان بر اساس ویژگی های قلم ( زاویه ،‌فشار، سرعت و …) تعریف کنید.

http://www.inter12.com/wp/wp-content/uploads/2009/03/tvpaint-animation-pro.jpg

فقط  اینکه tvpaint وکتور نیست.

ان شاءا.. دفعه بعد هم سراغ anime studio می روم.

با خودم قرار گذاشته بودم تمرین ها را در محیط سه بعدی هم انجام دهم ، اما این تمرین جدید  را در محیط سه بعدی  بلد نیستم باید یاد بگیرم.

خلاصه اینکه یک روز با  کار کنید و مثلا همان حرکت یک آدم که از بالا به پایین می پرد ،‌لذت دنیا را می برید و زمان از دستتان در می رود . سعی کنید حتما خودتان حرکت را بازی کنید و در طراحی به شکل اسکیس وار و خط خطی بکشید لازم نیست تمیز کار کنید ، تمرین است.

داشتم فکر می کرد این دانشگاه هم مثل سریال های مهران مدیری است اولش کشش ندارد بعد خیلی خوب می شود ،‌ترم اول عین شکنجه بود اما این ترم خیلی خلاقانه است ،‌باید کلی فیلمنامه و داستان بنویسیم و کار کنیم.  البته صحبت هوشنگ مرادی کرمانی را یادم نمی رود ُ‌فیلم خوب باید در ۱۰ دقیقه ی اول مخاطب را میخکوب کند و کتاب خود در چندصفحه ی اوّل

تمرین های یک دانشگاه خارجی

http://inst.eecs.berkeley.edu/~cs294-7/fa09/assignments/

http://inst.eecs.berkeley.edu/~cs294-7/sp04/