ترم دوم 90-89- فیلمنامه نویسی

این صفحه یکی از صفحات بخش ” وبلاگم در دوران کارشناسی ارشد انیمیشن” در مجله بلاگ بن پم است.


هر جلسه یک فیلم می بینیم ( که ترفند خوبی است تا کسی دیر تر از 8 به کلاس نرسد) و باید برای جلسه ی بعد در یک پاره گراف داستان آن را بنویسیم و نقاط عطف ماجرا را ذکر کنیم.

اتفاقات اطرافمان را به شکل تیتر وار بنویسیم از پیدا شدن مو در ماست تا سر خوردن مدیر گروه روی پله ها

یک فیلمنامه ی جنایت و مکافاتی بنویسیم یعنی مانند راسکولنیکوف که کاری انجام داد و گرفتار عمل خود شد ما هم فیلمنامه ای با دوشخصیت بنویسم و می توانیم شخصیت سومی که شی باشد و سبب دعوا وارد کنیم باید تمام خصوصیات اخلاقی شخصیت ها را قبل از داستان بنویسیم ( به شخصه با روش استاد درام بیشتر موافقم که شخصیت ماجرا را بسازیم و مدام حادثه ایجاد کنیم و از طریق عکس العملی که برای شخص در حوادث تعریف می کنیم ،‌شخصیت را می شناسیم)

قرار است این داستان جنایت و مکافاتی را در درس کارگردانی 1 ،‌پویانمایی اش را بسازیم

کتاب درس معرفی شده توسط استاد: فیلمنامه نویسی ،‌انتشارات فارابی ،‌سرپرست مترجمان : سارا خلیلی

کتاب معرفی شده توسط خودم:

Rober Mckee, Story

لینک ( دانلود کتاب انگلیسی)

لینک 2 ( یک پی دی اف )

لینک 3 (خلاصه ای از کتاب مک کی)

لینک  4 ( معرفی چند کتاب)

چگونه فیلمنامه بنویسیم نوشته سید فیلد

تحلیل 4 فیلمنامه نوشته سید فیلد

داستان; ساختار،سبک و اصول فیلمنامه نویسی نوشته رابرت مک کی

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

اهمیت فیلمنامه و داستان

در جشنواره تماشاکننده ی بسیاری از کارها بودم.

بسیاری از کارها از نظر داستان می لنگیدند ، یا سرو ته نداشتند یا سرکاری بودند یا جاذبه نداشتند

یا مثلا گروه های بازی سازی را در نظر بگیرید با اینکه جداگانه با گروه های نویسندگی و آکادمی های نویسندگی در تماسند اما باز همه ی انتقادات به داستان ماجرایشان وارد می شود ، در شرایط سحت تولید بازی حتی یک انتقاد هم سخت است. راه جلوگیری داستان خوب است

به قول پرسمن  در کتابش

Don’t dive into code

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

پیشنهاد مطالعه

مطالعه ی دو مقاله از این شماره دنیای بازی (اسفند 89 – شماره 99) را پیشنهاد می کنم
قصه گویی تعاملی ( تفاوت اصلی داستان نویسی برای بازی های رایانه ای با دیگر رسانه‌ها)- سید طه رسولی

بازی سینمایی ( بررسی قواعد دکوپاژ سینمایی در یک فصل انتخابی از میان پرده های آنچارتد2

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

تمرین : خلاصه ی هر انیمیشنی که در کلاس نمایش داده می شود ،‌بنویسید

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

تمرین: راز ماندگاری کلاه قرمزی از نظر شما چیست؟ بداهه ، داستان، آوردن شخصیت های جدید … ( آذزمیدخت یوسفی اولین بار آن را نوشت و از کله ی یک عروسک کرم به همراه یک بدن دیگر به وجود آمد ،‌پس احتمالا شکل ظاهری جواب نیست)

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

تمرین : فیلم پسری که کوه یخ را دید اثر پل دریزن را ببینید و مدل داستانی که از مدل او الهام گرفته شده باشد بر اساس ذهن خودتان بنویسید

تمرین: 4 شخصیت خلق کنید که از اطرافیان و آشنایان شما الهام گرفته شده باشد ،‌طوری که آن قدر آن ها را بشناسید که وقتی من حادثه ای گفتم بتوانید عکس العمل آن ها را بگویید

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

تکلیف آخر ترم: فیلم Iron Giant را ببینید،

اتفاق ها را بنویسد و مهم ها را مشخص کنید 

-مدل های گفته شده در فیلمنامه ( عنکبوتی،‌سیندرلایی ،‌آشیل و …) کدام ها در آن به کار رفته

– خوب یا بد و چرا؟

– چگونه بینیده آماده می شود که پایان فیلم را بپذیرد

– تحلیل شخصیت های آدم آهنی ،‌دانشمند، مرد مجسمه ساز

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

لینک فیلمنامه ای انیمیشن ( افزوده شده در نوروز ترم چهارم)

لینک 1

لینک 2