ترم دوم 90-89- عروسک مفصلی

این صفحه یکی از صفحات بخش ” وبلاگم در دوران کارشناسی ارشد انیمیشن” در مجله بلاگ بن پم است.


قرار است عروسکی مفصلی با فلز بسازیم. می دانید که در انیمیشن عروسکی باید مفصل های عروسک قابلیت خم شدن تا حدی خاص و ثابت ماندن داشته باشد تا فریم به فریم عکس گرفته شود.

فیلم مستندی هست از کار عبدالله علیمراد اگر پیدا کردید بسیار عالی است حتما ببینید ،‌از اول تا آخر نحوه ی ساخت یک انیمیشن عروسکی در زمای که هنوز کامپیوتر مورد استفاده نبود را توضیح می دهد.

http://www.markreeve.co.uk/index.html

http://www.emantras.com/blinkingbulbs/?tag=armature

http://www.markreeve.co.uk/images/images650x725/human-armature-012.gif

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

قدم دوم : عروسک مفتولی

چون بچه های دوره ی ما خیلی اکتیو بودند ،‌ما کار عروسک های مفصلی مان تمام شد،امروز در رابطه با مواد لازم برای ساخت عروسک مفتولی  صحبت کردیم و نمونه ای از آن را دیدیم.

همین طور  راجع به مراحل بعدی و خمیر فیمو  (Fimo) لازم و ابر  و .. برای شخصیت مفصلی مان اطلاعاتی گرفتیم.

با خمیر فیمو و با کمک اسپاتول سر مجسمه را می سازیم ،‌بعد آن را در فر می گذاریم و هر 5 دقیقه یک بار کمی در فر را باز می کنیم و دوباره می بندیم ،‌اگر خمیر بیش از حد در فر بماند شروع به تاول زدن می کند.

در پایان  استاد دو عروسک مفصلی را در مقابل یک دوربین متصل به کامپیوتر متحرک سازی کرد.

خیلی عالی از آب درآمد

برای این کار می توان :

1) از منوی  file -> capture در premier 6.5 استفاده کرد

2) از نرم افزار stop mption pro استفاده کرد

3) از نرم افزار animator DV استفاده کرد.

در این حالت شما در مانیتور آن چه را که با آن کار می کنید می بینید و به جای فشاردادن دکمه ی دوربین عکاسی خود ،‌دکمه ای را در کامپیوتر خود می زنید و یک فریم ضبط می کنید.

در پشت صحنه ی فیلم تونل اثر مریم کشکولی نیا ،‌که با تکنیک شن روی شیشه کار شده نیز همین روش استفاده شده.

ما برای عروسک مفتولی از مفتول آهن گالوانیزه ،‌13 ترمینال شماره 16 استفاده خواهیم کرد.

در این عکس یک روش ساخت عروسک مفتولی آمده  کلیک کنید

Building Armatures for Clay Animation,  Joshua Mosley ©2002

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

زیبایی مهارت

امروز که استاد با عروسک های ما صحنه ی اکشن یک زد و خورد جکی چانی را به زیبایی تمام متحرک سازی کرد ،  وقتی چند بار از یک حالت فریم تهیه کرد ،‌گفت این هم برای فرلینگ

علامت های سوال و تعجب بالای سر ما ظاهر شد .

بعد از اتمام کار ، استاد با آن صبر  و حوصله ی خاص خودش پای تابلوی سفید رفت و قوانین انیمیشن بر گرفته از نیوتن را گفت و از جمله به ferlling در انیمیشن اشاره کرد.

وقتی استاد داشت قوانین را توضیح می داد  همه ی بچه ها احساس خیلی خوبی داشتند ، بحث بسیار علمی و از طرفی با مثال های جالب از انیمیشن ها ی آشنا بود.

داشتم فکر می کردم : در متحرک سازی دو شیوه ی pose to poseو streight ahead وجود دارد ،‌اگرچه که کار عروسکی تنها محدود به نوع streight ahead  می شود اما به نظرم کسانی که کار عروسکی می کنند دارای توانایی و مهارت بالاتری هستند ،‌چون با کار سخت تر یعنی نداشتن  امکان آزمون خطا شروع و عادت کرده اند. مثل آدم هایی که مسائل ریاضی را بدون نوشتن و در ذهنشان با سرعت حل می کنند.

خوشحالم که عروسک های مفصلی مان زود تمام شد و به سراغ متحرک سازی ،‌شخصیت دادن و عروسک مفتولی رفته ایم.شیوه ی بیان استاد  و جدابیت به کار گیری فیزیک در متحرک سازی همه را شگفت زده کرد. استاد کارگاهمان همیشه صحبت از مهمانانی برای دعوت می کند ،‌ به نظرم استاد درس عروسکی مان یعنی استاد زاتکه ، حتما باید در این لیست باشد.

مصاحبه

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

مرد بی ادعا

سر پروژه ی ساخت عروسک مفتولی بودیم که با استاد گفتگویی را شروع کردم ، عجب کار خوبی کردم چون کلی چیز دستگیرم شد.

استاد گفت اگر کامپیوتر کارگاه بکشد ،‌جلسه بعد در 3Dmax قوانین متحرک سازی را که باید ملکه ذهنمان شود بگوید ،‌همین طور گفت با anime studio هم می تواند بگوید.

گفت moho هم دارد . پرسیدم موهو چیست؟ گفت قبلا موهو بوده و از سالی به بعد که license شرکت را فلان شرکت خرید نامش anime studio شد (‌البته استاد به دفت نام همه ی شرکت ها را گفت  و معمولا هم وقتی صحبت می کند اسامی و اصطلاحات زیادی را با تلفظ درست می گوید)

گفت که 3dmax 6 به بعد در حرکاتش ease in , ease out (پیش حرکت و پس حرکت) را به طور خودکار وارد کرده و از امکان synchronize و تعریف شتاب گفت.

و از اینکه در انیمشن عروسکی بهمن ،‌توپ را با 3Dmax ساخته اند و بعد روی کار انداخته اند و با دادن motion Blur زیبایی آن را دو چندان کرده اند.

دوستی برای خرید دوربین راهنمایی گرفت و من که حسابی کیف کردم از اطلاعات استاد. به ما یک سایت هم معرفی کرد

animatorHD.com

گفت با نرم افزار animatorHD ، انیمشن Perter & wolf را ساخته اند که نرم افزاری پولی است اما می توانیم به بخش نرم افزاری های رایگان برویم و از animatorDV  برای کارمان استفاده کنیم .

جالب اینکه به دلیل اسم درس و طرح درس و روند  کار سال قبلی ها،‌ کمتر کسی از بچه های سال بالایی مرد بی ادعا را کشف کرده است.

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

چند عکس از ما و کارگاه مان

فکر می کنید مفتول را چگونه می توان به هم تابید؟

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

وب سایت فروش عروسک های مفصلی

برای ایده گرفتن خوبند

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

دست سیلیکونی و دست لاتکسی

درست سیلیکونی احتیاج به قالب دارد ( مثلا تهیه شده از رزین + چسب سنگ) ،‌بعد سیلیکون، رنگ و اسید hardner را که با هم مخلوط کرده ایم در قالب می ریزیم و سیمی را که به شکل دست در آورده ایم درونش قرار می دهیم تا بعدها بتوانیم انگشتان را خم کنیم

دست لاتکسی اینگونه است که سیم را که شکل دست گرفته ،‌با کمی ابر می پوشانیم و چند با در لاتکس می بریم ، اگر به انگشت ها ابر نزده ایم ،‌چندبار فقط انگشت ها را جدا در لاتکس می بریم ،‌سپس یک بار در نهایت کلس دست را در لاتکس فرو می کنیم

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

ژوژمان ما در پایان ترم