ترم سوم 90-89 صدا

این صفحه یکی از صفحات بخش ” وبلاگم در دوران کارشناسی ارشد انیمیشن” در مجله بلاگ بن پم است.


از آنجایی که استاد دروس کارگردانی ، کارگاه و صدا مشترک است برخی پروژه ها مشترک تعریف می شوند

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

یکبار یک تبلیغ از هوندا دیدیم  و بعد یکی تبلیغ نوشیدنی فکر کنم ( کار ریدلی اسکات)

چیزی که استاد می خواست اتفاق افتاد ، واقعا نقش صدا خیلی مهم است، صدا حتی داستان روایت می کند بخش هایی از داستان که در تصویر نیست. بی انصافی است اگر اثر بسازیم و بگردیم و هر افکت صوتی که مناسب تکان خوردنی در آن صحنه بود روی کار بچسبانیم.

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

یکی تمرین هایی که در این ترم  داشتیم  برای یک فیلم کلا خودمان از اول صدا بگذاریم ولی از چیزی جز صدای حاصل از دهان و دست و پا استفاده نکنیم

به نظر مسخره می آید؟ خوب بیاید

آبرویتان جلوی خانواده می رود وقتی صدای جیرجیر در ، باد و یا حیوان در بیاورید؟ عیب ندارد.

کافی است فقط این کار را تجربه کنید، اتفاق فوق العاده ای رخ می دهد. چیزی که با هزار خط خواندن هم درونتان پیش نمی آید یک مکاشفه ی بی نظیر.

البته در ترم گذشته هم روی ریل صدا گذاشتیم آن هم بادهان ، ولی آن جا دید جدی وجود نداشت یعنی اصلا از روی سطح پایین بودن می گفتیم بادهان . اما اگر در اینجا کاملا جدی یک تکه از فیلم مثلا پیکسار یا هر فیلم کوتاه دیگر را بردارید ، صدا را حذف کنید و لایه لایه صدا اضافه کنید و ببینید که هنوز هم خالی است _ یا به قول استاد بی نظیرم هنوز کچلی دارد_ آنوقت است که کم کم مکاشفه رخ می دهد.

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

 

یکی از خوبیهای این کلاس این است که علاوه بر  تمرین ها و دیدن کار بچه ها و نظر راجع به آن ها، استاد یک لپ تاپ دارد از نوع جادویی به تناسب گاهی از درون آن هم فیلمی یا مقاله ای نشان می دهد و تحلیل درسی-آموزشی ای روی آن عنوان می کند

اولین فیلم انیمیشن صدا دار : کشتی بخار ویلی

نمونه هایی از کار های تبلیغ هوندا دیدیم

و  تبلیغ نوشیدنی بدون حضور نوشیدنی در فضای گلادیاتور مانند

تبلیغ پشه دار برای ایکس باکس

boy band  که جری لوئیس سینک با موسیقی ادا در می آورد

کار پارلی پاچلین در نقش سخنرانی هیتلر رو دیدم که با وجود واقعی نبودن و معنی دار نبودن کلماتش چه خوب حس می داد

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

این استاد ما از نوع زبلش است، یعنی تمرین هایش ترم به ترم تفاوت می کند، البته در هنر خیلی بحث کپی از سال بالایی ها نیست ولی یادمه در دانشکده مهندسی ، استاد زبل ها تمرین هایشان ترم به ترم فرق می کرد اما استاد بی حال ها همش یک پروژه می داند و دانشجو بی حال ها هم پروژه سال بالایی ها را گرفته و اسامی را درش تغییر می دادند. داشتم می گفتم، این استاد زبل ما گاهی نمونه کار بچه های سال قبل را نشان می دهد:

 *یک تمرین مخلوط هم داشتیم 4 کاراکتر و 7 موقعیت داشتیم براش فیلمنامه صوتی بنویسیم : این که  مثلا  طوری بگی که تا گربه سگ رو زد ازآن طرف در استودیو صدای تماشاچیا بلند شه خلاقیته یا مثلا صدای دزدگیر روی قایق خلاقیته

 *یک کار روتوسکوپی ایرانی خطی بود ، خالی و بدون رنگ دختره می یاد ایستگاه اتوبوس سوار اتوبوس می شوند

سه تا صدا گذاری روش دیدم

یکی انقدر خوب بود ، حتی خالی بودن فضا را هم گرفت

آن یکی ها بدتر غم و حوصله سر بری اش را زیاد کردند

*بچه ها باید فیلم می گرفتند و با صدا شرایط و فضای مجازی خلق می کردند مثلا یکی از سال بالایی ها یک چیزی ساخته بود که طرف در کتابخانه صدای بمب می شنید و نارنجک پرت می کرد و وقتی تایپ می کرد صدا می داد

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

در پدر خوانده صحنه ای کشت و کشتاره ولی موسیقی آرام می خواد حس رو برگردونه و روی مذهبی بودن اون خانواده هم تاکید کنه

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

فیلم God کنستانتین برونسیت رو بررسی کنید، به لحاظ صدا ، مگس نیست اما باصدا می فهمی هست،  در چنگ ستارگان ، صدای خس خس کاراکتر نشانه ی حضورشه حتی اگه خودش نباشه

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

یک تکه ی جالب از مولان دیدیم که صدا درش فوق العاده بود ، اژدها کوچیکه تو جوهر می رفت و بعد با پرش می نوشت ولی صدای ماشین تایپ می داد

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

سانسور بتی بوب باعث تولید میکی موس شد، دیزنی گفت اگر فلانی می تونه صدای سیب زمینی در بیاره حتما صدای میکی موس رو هم می تونه در بیاره

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

سینک خوردن ماهی تابه تو سر چارلی با موسیقی

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

یک کار ضایع سه بعدی دیدیم طرف تو استخر می افته ، با صدا فوق العاده شده بود

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

silly symphony اولین کارهای دیزنی برای صدا بود و پرونده میکی ماوسینک در آن حا بسته شد

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

آن قسمت که تام و جری تام پیانو می زند ، اسکار گرفته

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

فیلم

تبلیغ هوندا

تبلیغ ریدلی اسکات

Fallen art

آگهی پشه برای ایکس باکس

تیزر انسی 2000 و مرغ و خروس

تایپ کردن ملان

چارلی و تایپیست که یک کلمه یک عالمه تایپ و بالعکس

Band boy  جری لوئیس

align= br /http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif pnbsp;که جری لوئیس سینک با موسیقی ادا در می آوردp align= br /a bitly=BITLY_PROCESSEDChristopher James p align=

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

اضافه شده در نوروز91

سایت خوبی برای دانلود افکت

http://www.hongkiat.com/blog/55-great-websites-to-download-free-sound-effects/

به این لینک ها وقتی داشتم دنبال موضوع پایان نامه می گشتم بر خوردم

Cinema as Archeology

http://www.filmsound.org/movielist

HEARING THE MOVIES: MUSIC AND SOUND IN FILM HISTORY,By James Buhler, David Neumeyer, and Rob Deemer

http://lavender.fortunecity.com/hawkslane/575

theory of film

عالی 

ConventionsofSound

cliche

asynchronism

Designing Sound

USO :unidentified sound object

Teach Yourself Animation – Sound

The unheard mourning: offscreen sound and melancholy in Applause

Acousmêtre

Acousmêtre – a kind of voice-character specific to cinema that derives mysterious powers from being heard and not seen. The disembodied voice seems to come from everywhere and therefore to have no clearly definded limits to its power.

Acousmêtre depends for its effects on delaying the fusion of sound and image to the extreme, by suppling the sound – almost av voice – and witholding the image of the sound´s true source until nearly the very end of the film. Only then, when the audience has used its imagination to the fullest is the real identity of the sound revealed, almost always with a accompanying loss off imagined power. As long as we can´t see whom we attribute all-seeing power to the voice, but once inscribed in the visual field he loses his aura (as the wizard in the Wizard of Oz and HAL in 2001).

Diegetic sound 

Sound whose source is visible on the screen or whose source is implied to be present by the action of the film:
voices of characters
sounds made by objects in the story
music represented as coming from instruments in the story space ( = source music)
Diegetic sound is any sound presented as originated from source within the film’s world

Digetic sound can be either on screen or off screen depending on whatever its source is within the frame or outside the frame.

Another term for diegetic sound is actual sound
Diegesis is a Greek word for “recounted story”
The film’s diegesis is the total world of the story action

to Non-diegetic sound


Non-diegetic sound 

Sound whose source is neither visible on the screen nor has been implied to be present in the action:
narrator’s commentary
sound effects which is added for the dramatic effect
mood music
Non-diegetic sound is represented as coming from the a source outside story space.

The distinction between diegetic or non-diegetic sound depends on our understanding of the conventions of film viewing and listening. We know of that certain sounds are represented as coming from the story world, while others are represented as coming from outside the space of the story events. A play with diegetic and non-diegetic conventions can be used to create ambiguity (horror), or to surprise the audience (comedy).

Another term for non-diegetic sound is commentary sound.

to Diegetic sound

__________________________________________

Lots of Film Studies PhD Theses Online

 
Masculine ‘musculinity’ (almost) all grown up –  Sylvester Stallone, in The Expendables ( Stallone, 2010). (See Yvonne Tasker’s PhD on masculinity and action movies)

It was time for one of Film Studies For Free‘s regular visits to a research repository search-engine to see which PhD theses have been made openly accessible online since this blog last took a look.

A few of the below PDF files have been linked to before by FSFF but the vast majority have not come up in earlier searches. And there are some fabulous items here: such as Yvonne Tasker’s paradigm shifting thesis on gender and action cinema, and Donato Totaro on time and the long take in the cinema. And what a truly astounding variety of topics!