ترم چهارم ۹۰-۹۱ کارگردانی ۳

این صفحه یکی از صفحات بخش ” وبلاگم در دوران کارشناسی ارشد انیمیشن” در مجله بلاگ بن پم است.


این درس کارگردانی ۳ بود خود عدد ۳ مشخص می کند که جدی جدی باید فیلم ساخت ، و جدی جدی باید فیلم روایت داستانش موفق باشد و هرکسی که کار را دید متوجه داستان شود.

همه می بایست که یک داستان ایرانی را انتخاب و از روی آن اقتباس می کردیم

من هم در این ترم شعری از پروین با گفتگوی فیل و مورچه را انتخاب کردم و فیلم سفر مورچه ای را ساختم.

طبق سفارش استاد و شیوه ی معمول کلاس که نظر جمعی پرسیده می شد کارم را برای خیلی دوستان فرستادم و نظرات جالبی راجع به موسیقی، ترکیب بندی، رنگ و تدوین گرفتم.

این کلاس طبق متد ژاپنی می توان گفت بود، اگر کار کنی یاد می گیری اگر کار نکنی و تنها نقد کار دوستان را گوش کنی باز هم یاد می گیری ولی جنس و شدتش با نوع اول از زمین تا آسمان فرق می کند. اگر علاقه مند بودید کار کنید و مراحل کارتان ( طراحی کانسپت، تامبنیل، استوری برد، ریل و … را برای من و سایر دوستان بفرستید و بازخورد بگیرید)

در این ترم به معنای واقعی معنای هوش سینمایی و تاثیر تجربه را دیدم، کلاس کارگردانی ۱ خیلی با کارگردانی ۳ متفاوت بود با اینکه استادشان یکی نفر بود

. البته در کارگردانی هم من خیلی بر اهمیت فیلمنامه واقف نبودم ، و خیلی از ایراد های فیلمنامه ای  که گرفته می شد چه بر کار خودم چه دیگران چه  در پایان نامه ها خوشم نمی آمد و بیشتر دنبال ایراد های بصری و … بودم.

اما در کارگردانی ۳ نمی دانم چه گذشته بود در این دو ترم که خودم هم با دید فیلمنامه ای به ماجرا نگاه می کردم و همچنین از پیشنهادات بداهه ی استاد  که خیلی هم خلاقانه بود و اینکه یک استوری ریل را می دید و بدون یادداشت برداری در انتها نکات را ذکر می کرد کاملا شگفت زده شدم. فکر کنم استاد رم خیلی بالایی دارد ولی من یک رم ۲ مگابایتی بیشتر در ذهنم ندارم همه چیز را باید بنویسم

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

از اینکه مطالب این درس را خیلی نکته وار نوشته ام ببخشید، درواقع تنها برای یادداشت شخصی خودم و پسورد دار می نوشتم و نه به قصد نمایش عمومی اما برخی از دوستان لطف داشتند و اصرار کردند که متون را باز کنم.

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

استادم به من سفارش کردند که نقد هایم را نیز بنویسم ، اطاعت امر: راستش ما خودمان ( دوره ۸۹) از نحوه کارمان در این ترم راضی نبودیم . من با یکی دو نفر دیگر هم حرف زدند یکی گفت به دلیل مشکلات شخصی  است. ولی من خودم به شخصه بیشتر نبودن دیسیپلین جدی را دلیل می دانم. در ترم های پیش من خودم به شخصه خیلی مقید بودم اما مثلا دیدم که حضور و غیاب مهم نیست یا مثلا تحویل به موقع نوشته ها یا فایل ها اصلا مهم نیست مهم این است که در انتهای ترم یک سی دی حاوی همه تمرین ها باشد. این ها کم کم همه را به سیستم حالا بگذار برای آخر ترم وا می دارد و  وقتی مثلا فقط ۲ -۳ نفر فعال باشند دیگر آن ها هم از اینکه کار کنند و ایمیل بازخوردش به همه حتی کسانی که برایشان مهم نیست برسد احساس تک و تابلو بودن پیش می آید

به نظرم ثبت روی کاغذ اینکه مثلا چه کسی کار خود را در چه تاریخی ارائه داد، خودش نظم و دیسیپلین ایجاد می کرد و استرس برای کسانی که هنوز اسمشان یکبار هم در لیست ارائه کنندگان قرار نگرفته

یکی از دوستانم در کویین ماری درس خواند ، به استادش اعتراض کرد که ما چرا ۳ ماه وقت پروژه ارشد داریم ولی در ایران ۱ سال ، استادش گفت برای ما تنها نتیجه مهم نیست ،  مدیریت شما هم مهم است . اگر کارنهایی ات ۶۰ درصد داده ی دقیق تولید کند اما از دوماه به خوبی تحت نظر من استفاده کرده باشی کاملا قابل قبول است

Journey is more important than the destiantion

سفر و راه از مقصد مهم تر است

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

search film direction fundamentals

بعد از انتخاب قصه باید طرح را تبدیل به فیلمنامه کنید. بطوریکه سکانس و پلان های آن مشخص باشد.جزئیات لازم را به قصه اضافه کنید. بارها و بارها نوشتن فیلمنامه میتواند نقاط ضعف آن را برطرف کند. در عین حال میتواند کانسپت هایی برای فضا و شخصیت کارتان طراحی کنید. بطوریکه بشود گرافیک نهایی فیلم را بدست آورد. یادمان باشد که داستان اقتباشی ما لزوما با وقایع خود داستان تطابق نخواهد داشت و فیلمنامه میتواند از شکل متفاوت تری برخوردار باشد.
موفق باشید
تبصره: مدتهاست که از بعضی دوستان هیچ ایمیلی دریافت نکرده ام! یعنی تعطیلات اینقدر خوش میگذره

________________________________________________

Best Answer – Chosen by Voters

Scene – Just like in a live-action movie, a scene is a portion of the film that follows a character or group of characters or take place in a particular setting or over a particular span of time. For example, you could have a scene that starts with two people sitting down for lunch, show their conversation while they eat, and ends when one of them leaves.

Shot – A shot is one placement or movement of the camera. Close-ups, pans, zooms, and wide angle shots are a few examples. A single scene is usually made up of many shots.

Panel – A panel is one drawing in your storyboard. You will probably use many drawings to describe a scene and a few drawings to describe each shot. Panels help you to show important actions, camera angles, how dialogue matches up with the images, the flow of the story, and just generally what happening in your film.

  • ۴years agohttp://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

موضوع این کلاس اقتباس است و هدف ساخت انیمیشنی اقتباس شده از ادبیات ایران

تمرین : اصل داستان امیر حمزه دلدار و گور دلگیر را پیدا کنید و اقتبااس

کار استاد پیرمرد و دریا : اقتباس صحی شعر مولوی – > نثر

خسارت هر روز دیرکرد تله فیلم یک میلیون تومان

کانون سیاست : تبدیل کتاب به انیمیشمن  ( اطمینان که فیلم نشده و تحت قرار داد هم نیست

شوخی و گگ حاصل از فکر جمعی

مشکل الان گرافیک و فرم فیلم های قدیم یکسانه شده یک کار که گل می کند بقیه هم مثل آن

شکرستانیست در ایران مدیر پسند همهست فکر می کند حمایت ارانی  امسال عید ۵ مجموعه خواهیم داشت عین شکرستان

شوخی ۱ دیالوگ ۲ اتفاق  ( حالت نامفهومحرف زدن خرگوشی در آقای مهربان

کلاه قرمزی و مجری مشابه مبارک و سیاه بازی  ( سیاه بازی بعد ها به دلیل شبهه نژاد پرستی حدف شد)

 

زرین کلک ضرب المثل ها را تصویر سازی کرد

الان فرهنک ما سخت به دست می آید چندین ساعت تحقیق می خواهد ولی فرهنگ دیگران ساده و خوش آب و رنگ در اختیار است

کتاب های نثر شده از سعدی و مثنوی  کمک به تولید انبود

ایده ی یکی از بچه های کلاس داستان به از کتاب آبشوران نوشته علی اشرف درویشیان

هر هفته یک قضه بیاورید

مقطع داستانی دارد ؟ جفرافیا دارد؟

رستم و برزو نشان داد تلویزیون شبیه بد من ، برزو ریش بافته و ..

از نکات مثبت اینسان آقاجانی این است که دیالوگ زیادی ندارد

یک نفر از آقای مهربان برداشت حفاظت محیط وحش کرد  کرد

پایان نامه بین ۳ تا ۵ دقیقه است

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

شکسپیر the animated tales

رستم و سهراب اینکه شخصیت ها اپرا بخوانند به نظر استاد نقطه ضعفه  – زیر نویس فارسی نستعلیف برای صدا های ارمنی فارسی

بحث حمعی مهمه و نظر جمعی تاثیر داره

مشکل داستانه های عامیانه ، منظقش خیلی درست نیست و برعکس خیلی اتفاق دارد که بچه و مخاطب امروزی را کمتر قانع می کند ( فرشته در کمد چی کار می کند؟)

شکرستان اصلا مناسب کودک نبود ( ساعت بزرگسالن ، یکی فوت کرده بود از چین و ما چین بر می گشت شما تنها وارثشان نیسیتد ایشان ۲۰ دقیقه در شهری توقف کردند و یک برادر دارید – بزرگسال خنده اش می گیرد اما اگر بچه بپرسید یعنی چه ؟)

برره برای بچه نبود ولی بچه ها هم خوب می دیدند

گزارش هفتگی باید داشت ، هر هفته یک پله جلو

تبلیغ روزنامه فیگارو

از یک زاویه : فرد کیف به دست و یکی دنبالش

از یک زاویه دیگر پیانو داره می افته و فرد می دود که اون را هل بدهد که پیانو رویش نیفتد  دهستانی -> حضرت نوح ،فیمل از جایی شروع می شد که حصرت نوح روی کشتی ایستاده –  فلش بک می کرد نوع روایت راجذاب تر می کرد شیطان مورف به شکل آدم دیگر – فل رم می کند – فیل رم وحشی  نوح استاده ( درام کردن نمایشی کردن ) فیل جلوی نوح ایستاده و نقش

داستان شهر از منظق داره که هر کس به دلیلی می ره ، منظق داشتن داستان مهم است

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

مقدمه بگویی برای ورود به داستان همانظور که می گیید یکی بود یکی نبود

نمای اول و آخر داستان و شخصیت اول و آخر ماجرا شما بسیار مهم است

   در حاشیه سیاه باز ها و سعدی افشار در عروسی استاد و استقبال  – شوخی بداهه

اسکلت داستانی + شوخی بداهه

هر عنصری که به کاراکتر اضافه می کنید توقع ایجاد می کند ، چرا لباس قرمز ، چرا سبیل ،

به جای تخیل ، عکس و فیل مببینید ، اگر در جنگل مردم خودشان را با پوشال مکی پشاندند موبدشان هم باید همان طور نمی شود پارچه ، اگر سیاه پوس موبد هم باید سیاه پوست ، اگر همه بدوی زندگی می کنند موبد هم باید بدوی حالا فوقش تاحدی با استخوان و … تزئیین

============== آزتکا – آخر زمان

حجم کار کیفیت می آورد

خانم کشکولین یا – صبوری و تامل و حوصله

After the life   ا یشو پاته همیر روی شیشه تکنیک ضد نور

افراطی : یک نفر طراحی خطی ، زیر شیشه و بعد روش شن ، این قدر مرتب می شه که لو می ره انگار فلتر زدیم

کشکولی نیا نقاشی و شیشه را به هم تلفیق کرد

کیمبا ژاپنی ومال دهه ی ۷۰ بود که بعد ها ذیزنی سیمبا را ازش زد

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

نمای بالا بکشید بسیار کمک می کند

تیتراژ فراموش نشود

کارهاییکی  تصویر سازی فوق العاده 

پایان نامه استاد خلیلی  حرکت در یک پلان و پایان نامه برتر سال شد

استاد : جابجایی چشم بسته با نمای اول که همه چیز معرفی و وضوح

رفت رسید ه دختر : باید رفتنش را ببینیم بعد دختر را

دید که … باید نمای چرخاندن سر را ببینیم

چون موقیت دعوای بین آبی و قرمز در این نما طنر است ایراد نداره تقطیع نباشه و همه را از دور ببینیم

جلسات حافظ خوانی و شعرخوانی فرهنگسرا ها بروید ، مهمانی کسانی که برای مولوی کاری انجام دادند استاد را دعوت

در حاشیه : صدای من اول اینطور نبود بعد ها در طول سال ها پرزنته کردن انقدر بلند شد

کلید: پایان دادن به داستان : هر جا گیر افتادین ، آخر را با اول پایان دهید

_______________

در فیلم رتتویی و سیندرلا ، آدم و حیوان با هم حرف نمی زنند موش ها با هم حرف می زنند فقط

Detail   ها در دعوا ، سبیل ف چشم ، انگشت

و هیچ اکشنی نشان نمی دهیم و بعد اثر اکشن افتادن فرد ، خون فواره و …

در حاشیه غذای خشک آماده گربه صد در صد اعتیاد آورده بام واد نگهدارنده اش

در انیمیت گربه اول توده بدن رو حرکت بدید

می چرند در هوا و بعد آب پاشیده شدن

فیلم درجه دو بسازید صدا با دهن هم باشه خوبه

با تیتراژ  به نام خدا  عنوان

http://s1.picofile.com/file/6478542252/horizontal_rule.gif

 __________________________

انگیزه سختی 

رژه

پایانی

 کنتراست داستان را نمایشی تر می کند 

تام و جری

تغییر فصل هدف سختی تنگدستی

چرا قاصدک مقدمه چینی رفتار متفاوت

با چی شروع مهم شروع

و با چی تموم 

زوم این و آت زیاد استفاده نکنید در فقط چنگ و مستند زیاد حرکت دوربین کاربرد داره زمانی که خطر جانی زیاده 

 زوم اوت گاهی اضطراب 

رزولوشن بیشتر از ۱۵ درصد زوم مشکل داره

 کات زاویه دار

یک فیل چرا چند فیل؟ مقایسه را قوی تر می کند

تنهایی

شوانک مایر ،فیلمانمه دارد 

 هر عنصر در داستان باید دلیل داشته باشد

بعد تیتراژ زیاد ادامه نده

شوخی برای کار کوتاه

مورچه باندپیچی شده

 

  • فایل تجربیات ام در آن یکی وبلاگ